lördag 18 december 2010

Krutgubbens 25 förbränningstips

Jag känner i hela kroppen att min förbränning är igång. Min mage är varm, kan det ha med förbränningen att göra?

Vad jag gjort för att få igång förbränningen ordentligt är följande:

1. Ökat intaget av protein, det vill säga livsmedel med kött, fisk och ägg. De mättar mer än kolhydrater (exempelvis bröd) och ger långsammare förbränning.

2. Har valt magra proteiner. Kyckling, fisk ochkalkon istället för köttbullar och korv.

3. Drukit mellan 2 och 3 liter kallt vatten varje dag.

4. Undvikit drycker som innehåller alkohol (drack iof några öl i Vemdalen men det är enda undantaget i år)

5. Äter flera gånger om dagen, oftast fem-sex gånger, men mindre portioner.

6. Väntar oftast två timmar efter maten innan jag tränar.

7. De kolhydrater jag äter är långsamma.

8. Har börjat träna mer lågintensiv träning.

9. Vill du öka på effekten ytterligare, välj kuperad terräng och använd gärna stavar.

10. Dricker ofta kaffe precis innan träning

11. Äter alltid omedelbart frukost efter morgonträning för att motverka muskelnedbrytning.

12. Försöker äta stadig frukostar, typ Gröt med banan och några ägg.

13. Äter så mycket grönsaker jag kan.


14. Äter fiskolja och CLA som kosttillskott.

15. Dricker lite äppelciderviäger varje dag.

16. Försöker äta regelbundet och äter minst 2 riiktiga, lagade mål mat om dagen.

17. Väljer vegetabiliska källor och undviker animaliska.

18. Varierar det dagliga kaloriintaget, men har en miniminivå på 2700kcl

19. Undviker stress.

20. Har alltid en vattenflaska i beredskap, var jag än är.

21. Har alltid bra mellanmål i beredskap, typ Keso, Kesella, morötter eller äpplen.

22. Försöker sova ordentligt. Följer Gunde´s råd om 7 timmars sömn + den tid du har tränat.

23. Tänker positivt.

24. Har tålamod.

25. Bantar inte


Dessa tips funkar för mig, kanske inte för dig. Alla måste hitta sin väg, precis som jag gjort.

Saknas något tar jag tacksamt emot fler tips.

Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar