fredag 3 september 2010

DET VIKTIGA MELLANMÅLET - Gästblogg av Jeanette Stenquist

Då var det dags för gästblogg nummer 2, nu av Jeanette Stenquist, Svensk Mästarinna i Fitness 2008 & 2009! 37 årig 2-barns mamma som satsar ännu hårdare i fitness och duathlon. Fd professionell konståkare i Holiday on Ice och har bott och arbetat i olika delar av världen. Numera personlig tränare, hälsopedagog och konståkningstränare.

HÅLL TILL GODO


Krutgubben har bett mig gästblogga och det är klart att jag ställer upp för någon som dels är ovanligt trevlig men som också är seriösare med sin träning och kost än många jag träffat i fitnessbranschen. Temat skulle vara ”mellanmålet” vilket var perfekt då jag precis tränat mina unga konståkare och försökt få dem att förstå vikten av att äta rätt. Svårare målgrupp finns nog inte. Min make tillhör också en svår målgrupp för han tror att glass med lakritssås är ok bara för att han tränat men han kan jag å andra sidan ”lära” på annat sätt. Jag hoppas att detta kan ge er lite tips. Nu kommer Jocke att få gästblogga hos mig – hepp!!/
Jeanette ”Fitnessmama” Stenquist


Det är väldigt viktigt att äta sina mellanmål och låta det gå max 3 timmar mellan dina mål för att inte sötsuget ska öka. Oftast får man räkna med en övergångsfas på kanske två veckor innan sötbegäret försvinner. Det gäller att bestämma sig och bara stålsätta sig mot alla frestelser. Gör det till en vana att alltid ha med ett extra mellanmål i väskan så hamnar du aldrig i en energisvacka och då gärna faller för frestelsen att äta en massa annat onyttigt. Det kan alltid hända något oväntat så var förberedd.

Tränar du mycket och/eller flänger runt så är det viktigt att ha mellanmålet nära tillhands med sig. Förbered dig kvällen innan med alla matlådor som skall med. Investera i en kylväska att ha allt i. Jag har lärt mina konståkare att de packar alla mellanmål till träningen på kvällen innan eller på morgonen i en kylväska, så att de enkelt har med sig det till skolan/jobbet och har det enkelt med sig direkt till träningen. Mellanmålen ger dig bra energi och dessutom minskar det sötsuget.

Planera veckans matsedel och då även dina mellanmål. Se till att alltid ligga steget före. Med rätt mellanmål får du mer energi och kan också prestera bättre!


Förslag på bra mellanmål till träningen/skola/jobb:

Keso med banan/äpple och lite kanel.


Keso med avokado.


Smoothie – mixa naturell mild yoghurt med osockrade bär/frukt, plus en skvätt apelsinjuice för lite sötma.


Drickyoghurt – gör som en smoothie men ta hälften yoghurt och hälften mjölk istället, lätt att skaka ut.


Matiga mackor. Gärna med keso och grönsaker.


Frukt och en halv näve naturella nötter.



Mild naturell yoghurt med havregryn, nötter och banan.


Lyxigare mellanmål – fruktsallad med kesellayoghurt.


Bars – kolla dock att det inte är ”godis”-bars utan bra innehåll.


Proteinshake med en frukt.


LITE LYXIGARE MELLANMÅL:

Frozen yoghurt – blanda bär + naturell yoghurt i en mixer, häll upp i små glas och ställ i frysen. Vill du ha mer protein i så blanda gärna i vaniljproteinpulver. Sötare och supergott! En favorit hemma.


Havreproteinbollar – blanda lätt kesella, havregryn, kakaopulver (alt proteinpulver) – rulla små bollar i riven kokos. Ställ i frysen till de stelnar och njut till kaffet! Denna variant går att modifera efter eget behag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lycka till med godisuppehållet och ta tillvara på denna period att verkligen jobba på mellanmålen och känn hur mycket ny energi ni får!
Kika gärna in på min blogg:
www.metrobloggen.se/fitnessmama


Over & Out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar