lördag 24 juli 2010

Dag 16 av 32 på fokus Järnmannen

Vakande 05:01, snozade klockan i 20 min innan jag raglade upp, lyckades komma ihåg att raka mig Drack en kopp kaffe och käkade 2 släta knäckebrödsskivor till frukost no1.

Tog Volvon till Västertorp, framme 06:30, tjuvsimmade på Personnebadet , fokus var speed då jag efter Vansbro insett att jag har uthålligheten men är sorgligt långsam, simmade därför intervalller på 25m, 50m och 100m avslutade med 400m på 8:53. Simmade på i 40min tills vaktis kom och ville köra ner den där elektriska tingesten i vattnet.

Frukost no2 blev en Dinkelruta med kalkon &Wästgöta kloster ost inköpts på OK, denna sköljdes ner med min dagliga Berrocca.

Stressigt värre på jobbet, kämpade på som en iller, kontaktade Hasse och sköt fram cyklingen 30min.

Lunchen blev ett sorgligt kapitel, men sanningen ska alltid presenteras hur vidrig den än är. På grund av streseen att både hinna med jobbet och den planerade cykelrundan med Hasse, blev det Donken (ja, jag vet skällsord i mångas mun)tog Drive thru och köpte 3 hamburgare och en stor cola. Som inmundigades i bilen på väg hem, utan att spilla denna gång, kors i taket…

Väl hemma var det snabba ryck, kläddombyte, fylla på vattenflaskor, packa ner cykelskor, hjälm, glasögon, banan m.m. Bar upp cykeln till bilen och lastade in, hoppade in och startade bilen, helv… vad varmt, temeraturen stod på 41grader, fick ta på cykelhandskarna för att kunna hålla i ratten, god damn vilken värme, svetten började pärla sig i pannan på några sekunder, Tropisk hetta, det är bara förnamnet.



Körde hem till Hasse i Rosersberg och lastade av cykeln. Såg redan på bilresan upp att det skulle bli en jobbig dag då det blåste som tusen. Mycket riktigt det blev blåsigt av bara fan. Ibland låg man och gled fram i 40km/h på raksträckan och en stund senare så kämpade man som en gnu i 22km/h på nästa raksträcka. Bara att konstatera, att vara Triathlet när det blåser kan vara en rent helv…Vi stretade på med 10m lucka i ca 85km och höll nästan 30km/h i snitt, vilket är klart godkänt under dagens förhållanden. Hasse visade vägen och vi körde mer än 50% på vägar som tidigare varit okända för mig. Vi körde en liten extrarunda precis utanför samtliga terminaler på Arlanda, folk såg ut som fågelholkar när dom såg oss passera precis utanför entrédörrarna, skitskoj. Tack för idag Hasse, bra jobbat



Nu har mina 3 senaste långrundor präglats av stark vind och hög värme så det känns som mitt pannben har blivit något tjockare. En vindstilla dag på flak bana då blir jag grym.

Nu har min träning kommit in i sista och avgörande fasen innan Kalmar. Denna fas kallar jag toppning, vilket i klarspråk innebär högintensiva intervallpass på ca 40-45min på simningen, 1-2tim på cyklingen och 45-75min på löpningen. Sista lite längre löppasset gör jag imorgon när jag provspringer gamla Marathonbanan från Stockholm stadion till Rotebro totalt 21km i 50-tempo, ska bli skitskoj om det inte blir för varmt då kan det bli en mardröm.

Middagen blev en repris på gårdagen, spagetti med matig köttfärssås á la Jocke, nam nam.

Lite kaffe på maten och en stunds vila sedan var det dags för ett kvällsdopp i sjön Norrviken. Tyvärr börjar det bli mycket alger i sjön så man kan nog inte bada här så länge till. Typiskt när man har 100m till en badplats så kommer man inte kunna nyttja den.

Såg att en kompis på Facebook hade börjat angagera sig politiskt och gjort följande uttalande: Att leta efter högersympatisörer i musiklivet är som att leta efter nazister i Israel.

Ni som har egna bloggar och hemsidor, hör av Er så kan vi länka till varandra.

Dag 16 av 32 på fokus Järnmannen avklarad, nu bara 17 dagar kvar.

Dagen tema: Getting out on the road battling the headwind on your own = real triathlon training

Behöver Er hjälp med att definiera vältränad, de förslag som inkommer samlas på denna sida http://www.krutgubben.net/definitioner.htm

Over & out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar