lördag 24 juli 2010

Dag 21 av 32 på fokus Järnmannen

Gick upp när kroppen tyckte att det var dags, idag blev det kl. 07:43. Käkade 2 mackor med leverpastej och kaffe. Gick ut på uteplatsen och la mig i en vilstol, lyssnade på en talbok och bara njöt av den sköna morgonen. Lyssnade klart på Den farliga leken av Mari Jungstedt och spänningen på slutet var enorm, blev alldeles svettig.

Jag har läst alla Mari Jungstedts sju tidigare böcker. Jag tycker att allihopa har varit jättebra och jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Jag älskar miljöskildringarna från Gotland och karaktärerna i hennes böcker är otroligt färgstarka, rekommenderas starkt.

Filmerna som gjorts på några av hennes böcker rekommenderas dock inte då dom gjorts i någon typ av internationellt samarbete, vilket medfört att vissa skådespelare är svenska och vissa tyska och dom tyska har sedan dubbats, katastrof, hoppas vi inte får se fler samarbeten av den här typen, dödar verkligen en spännande berättelse, blev fruktansvärt besviken när jag såg dem.

Nästa omgång talböcker att läsa är av den Isländske författaren Arnaldur Indridason. Dennes 6 deckare tänkte jag försöka hinna lyssna på innan jag åker till Reykjavik i mitten på augusti. Fick tips av en kollega att böckerna innehöll berättelser om platser i Reykjavik med omnejd som kan vara bra för en turist att veta. Alltså förena nytta med nöje, läsa en bra bok samtidigt som man får massa bra resetips, en del som troligtvis inte står i turistbroschyrerna, kanon. Tog en stund att ladda in alla i Iphonen men nu finns dom där och det är bara att börja läsa, förlåt lyssna heter det nu för tiden.

Trots osäker väderprognos packade vi ner badkläderna + picknickmat och åkte till Österskärs havsbad i Åkersberga. Badplatsen var folktom och det blåste rejält. Kände en väldig motvilja mot att gå i vattnet vågorna kändes oövervinnliga men till slut fattade jag mod och krängde på mig våtdräkten och simmade ut till bojarna som avskärmade badplatsen från båtar, jetski och annat elände som kan skada en simmare. Mätte upp en sträcka på ca 100m där jag simmade fram och tillbaks, extrem motvind åt ena hållet och medvind åt det andra så det blev ett naturligt intervallpass. 100m i motvind låter enkelt med det var skitjobbigt. Orkade simma lite över 30min sen var jag helt slut.

När jag kom upp berättade Stina att det hade stått 2 småtjejer och diskuterat mig på stranden. Den första tjejen sa att han som simmar därute har bara en arm, den andra sa att han har 2, efter lite dividerade kom dom överens om att simmaren därute hade två armar, då sa den första tjejen att det var hennes pappa som simmade i och med att han hade 2 armar, ok sa den andra, sen gick dom bara därifrån.

Den medhavda lunchen bestod idag av följande läckerhet från OK.



Lite senare kom Egil på besök och vi tog ett snabbdopp utan våtdräkt, jäklar vad kallt det var, blev inte mer än ett par minuter sen höll man på att förfrysa. Uppe igen snaskade vi på lite medhavda jordgubbar.



Såg ett recept igår på havrebollar med protein på fitnessmama´s blogg som jag omedelbart prövade, dom blev skitgoda, tack Jeanette för tipset. Receptet finns nu på min hemsida http://www.krutgubben.net/recept/recept.htm

Dagens middag blev klyftpotatis med fläskfilé med jocke´s specialsås gjord på grädde, jordnötter, banan och massor med curry.

Låg på soffan och slappade en stund i väntan på att magen skulle smälta maten och bli redo för en lättare löptur såhär på kvällskvisten. Löpturen blev något snabbare än jag tänkt mig verkar som att nedtrappningen av träningsmängd gjort mig gott. Sprang min vanliga milrunda på 46:54 min utan att gå upp i tävlingsfart någon gång utan höll ett jämt och kontrollerat tempo hela vägen, toppformen kommer krypande sakta men säkert, löpningen känns otroligt bra, tänk om jag kunde få samma känsla för cyklingen och framförallt simningen, men jag har ju 12 dagar på mig så det är bara att gneta på.

Dagens tema: Att våga är att för en kort stund förlora fotfästet – att inte våga är att förlora sin själ.

35 dagar kvar till Godis- och kaklöfte startar, sympatisörer sökes som vill vara med.

Dagen vikt 83,3kg - 3,3kg kvar till målvikt 31/7

Dag 21 av 32 på fokus Järnmannen avklarad, nu bara 12 dagar kvar.

Over & out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar